Dzisiaj rano podjęłam kolejną decyzję, żeby jechać na turnus do ośrodka Pierwsze Słowo. Oj długo myśleliśmy nad tym całą rodzinką, a dzisiaj mamusia rano wstała i stwierdziła, że czas wykonać telefon:). Niestety nie ma miejsc już do końca roku, ale nic straconego, jest przecież lista rezerwowa, a dopóki mamusia nigdzie nie pracuje, to jesteśmy dyspozycyjni i z dnia na dzień możemy wyruszyć na turnus. Tym razem skupimy się na rozwoju intelektualnym i przede wszystkim na rozwoju mowy.
Tomaszkowa mamusia się troszkę dzisiaj rozkręciła w trakcie tej rozmowy telefonicznej, no ale skoro pani chciała wiedzieć coś o Tomku, to musiałam opowiedzieć, a jak wszyscy już chyba wiemy ja nie potrafię mówić krótko i zwięźle. Pod koniec rozmowy ustaliłyśmy, że mam wypełnić formularz zgłoszeniowy i przesłać na e-mail ośrodka. A na końcu formularza miałam opisać troszkę Tomka. Myślę, że po to, żeby Pani Asia wiedziała od razu o kogo chodzi. No to opisałam.
A że się troszkę napracowałam, to stwierdziłam, że wstawię te moje wypocinki i dla Was. Mam nadzieję, że nikogo nie zanudzę.
Aha, nie wklejam całości, bo przecież nasze początki wszyscy już tutaj znacie:)
Życzę wszystkim czytelnikom wytrwałości (i tak troszeczkę okroiłam:)
W maju
2011 r. Postawiono Tomaszowi diagnozę MPD postać dyskinetyczn.
20
lipca 2011 przeprowadzono rezonans magnetyczny mózgu w IMiDz w
Warszawie. Rezonans bez większych zmian, widoczne jedynie:
powiększony 3 migdał i najprawdopodobniej nieukończona
mielinizacja, mózg i móżdżek bez zmian ogniskowych.
W
konsultacji psychologicznej z dnia 21.07.2011 r.: Rozwój
psychoruchowy opóźniony, nieharmonijny. Rozwój w zakresie motoryki
dużej na poziomie ok 19-20m.ż (wiek życia 41 m-cy). Rozwój
motoryki małej na poziomie ok 20 m.ż. Rozwój mowy czynnej na
poziomie ok 13 m.ż., mowa bierna na poziomie ok 24 m.ż. Strefa
kontaktów społecznych na poziomie ok 18 m.ż. Iloraz rozwoju wg
skali Brunet-Lezine ok. 46.
Badania
słuchu: Otoemisja, ABR – prawidłowe.
W
chwili obecnej:
- Motoryka duża:
Chodzi
samodzielnie, płynnie, na lekko poszerzonej podstawie. Wchodzi po
schodach samodzielnie z prawej, bądź lewej nogi – nie
naprzemiennie, jeszcze chwiejnie. Podtrzymywany za rękę wchodzi po
schodach naprzemiennie. Koślawość kostek, kolan i asymetria
ramion.
- Motoryka mała: Zarówno lewa jak i prawa ręka opanowane mają chwyty grabiący, chwyt nożycowy, a od niedawna chwyt pęsetkowy. Lateralizacja jeszcze nie ustalona. Ale w chwili obecnej daje się zauważyć przewagę ręki prawej. Potrafi prawidłowo wziąć kredkę do ręki.
- Rozwój intelektualny:
Porozumiewamy
się MAKATONEM.
Tomek
sygnalizuje głód i pragnienie, jesteśmy w trakcie treningu
czystości – czuje i rozumie co robi – niestety rzadko
jeszcze sygnalizuje potrzebę.
Zna
większość zwierząt domowych – zna ich głosy, część zwierząt
egzotycznych np słoń i potrafi pokazać ich nazwy gestem.
Wie do
czego służy książka, nóż, łyżka, telefon, samochód, piłka.
Rozróżnia
przeciwieństwa: duży, mały, góra, dół, segreguje 2 kolory.
Nadal nad tym pracujemy.
Na
pytanie „czym myjemy zęby”, potrafi wskazać szczoteczkę do
zębów bądź pastę wybierając ją z pośród 3 obrazków. To samo
z nożyczkami, długopisem, gąbką do mycia, łyżką, telewizorem,
rowerem, zegarkiem, okularami itp.
Ma
dosyć duży zasób słów, część z nich potrafi pokazać
makatonem.
- Rozwój mowy czynnej: Papa, mama, bach, mmmmmmm – jako muu, kląskanie – tak chodzi konik, siii – że robi siusiu. Kiedyś pojawiało się jako głużenie: ja, da, du, ah.
- Wprowadzone terapie i ich częstotliwość.
Rehabilitacja
ruchowa metodą Vojty – 1x w tygodniu;
Terapia
pedagogiczna – 2x w tygodniu, od lipca 2012 3x w tygodniu;
Terapia
logopedyczna – 3x w tygodniu;
Terapia
psychologiczna – 1x w tygodniu, od lipca będzie 1x w miesiącu;
Terapia
SI – 1x w tygodniu;
Stymulacja
Polisensoryczna – 1x w tygodniu;
Tetapia
taktylna – 1x w tygodniu.
Terapia
odruchów twarzy – 1x w tygodniu od lipca;
Do
tego:
„Wyrazy
dźwiękonaśladowcze”, „Samogłoski i wykrzyknienia”,
Metoda
Johansena 6x w tygodniu po 10 min,
Metoda
Dobrego Startu,
Makaton,
Piktogramy,
Bity
obrazkowe,
„Rymowana
gimnastyka dla smyka” i „Rymowane zabawianki, masażyki i
kołysanki” - słuchanie muzyki, wykonywanie poleceń wg słów
piosenek – Tomek uwielbia muzykę.
Jest
jeszcze czytanie literek, głównie samogłosek najlepiej mu wychodzi
A, O, U, ale potrafi przeczytać na głos również spółgłoski: B,
Ś, S. Niestety nie zawsze trafi dźwiękiem w odpowiednią
literkę.
- Turnusy rehabilitacyjne i ich częstotliwość w latach 2011-2012;
styczeń
2011 – turnus rehabilitacyjny w Centrum Zdrowia Dziecka,
marzec
2011 – turnus rehabilitacyjny w ośrodku Stecrom w Stobnie,
kwiecień
2011 – turnus delfinoterapii w Alanyi w Turcji z Fundacją Dobra
Wioska,
maj
2011 – turnus rehabilitacyjny w Centrum Zdrowia Dziecka,
czerwiec2011
- turnus rehabilitacyjny w ośrodku Stecrom w Stobnie,
październik
2011 - turnus delfinoterapii w Alanyi w Turcji z Fundacją Dobra
Wioska,
21
listopad – 20 grudzień 2011 - turnus rehabilitacyjny w ośrodku
Stecrom w Stobnie,
styczeń
2012 – turnus rehabilitacyjny w ośrodku Zabajka2 w Złotowie,
luty
2012 - turnus rehabilitacyjny w ośrodku Zabajka w Stawnicy,
marzec
2012 - turnus rehabilitacyjny w ośrodku Zabajka2.
W
międzyczasie rehabilitacja w miejscu zamieszkania.
- Inne:
Od
marca 2011 r. Wprowadziliśmy naukę gryzienia i żucia oraz picia.
Wcześniej ze względu na refluks żołądkowo-przełykowy,
krztuszenie się i dławienie dostawał tylko półpłynne pokarmy. W
chwili obecnej pije wodę (czego wcześniej nie był w stanie zrobić
bez zakrztuszenia) z kubeczka, z niekapka, przez słomkę. Nie jest
jeszcze w stanie dobrze przytrzymać kubka, żeby się napić, ale
podejmuje już takie próby. Odgryza kawałki bardzo ładnie,
niestety gryzienie i żucie na dosyć niskim poziomie –
przemieszcza sobie kawałki językiem wgłąb jamy ustnej i połyka,
jest w stanie połknąć praktycznie każdą wielkość kęsa na raz,
chociaż ostatnio nastąpiła poprawa. Od kilku tygodni dostaje leki
homeopatyczne i nauczył się rozgryzać granulki co zaowocowało
również poprawą gryzienia.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz