wtorek, 26 czerwca 2012

Kolejna decyzja

Dzisiaj rano podjęłam kolejną decyzję, żeby jechać na turnus do ośrodka Pierwsze Słowo. Oj długo myśleliśmy nad tym całą rodzinką, a dzisiaj mamusia rano wstała i stwierdziła, że czas wykonać telefon:). Niestety nie ma miejsc już do końca roku, ale nic straconego, jest przecież lista rezerwowa, a dopóki mamusia nigdzie nie pracuje, to jesteśmy dyspozycyjni i z dnia na dzień możemy wyruszyć na turnus. Tym razem skupimy się na rozwoju intelektualnym i przede wszystkim na rozwoju mowy.
Tomaszkowa mamusia się troszkę dzisiaj rozkręciła w trakcie tej rozmowy telefonicznej, no ale skoro pani chciała wiedzieć coś o Tomku, to musiałam opowiedzieć, a jak wszyscy już chyba wiemy ja nie potrafię mówić krótko i zwięźle. Pod koniec rozmowy ustaliłyśmy, że mam wypełnić formularz zgłoszeniowy i przesłać na e-mail ośrodka. A na końcu formularza miałam opisać troszkę Tomka. Myślę, że po to, żeby Pani Asia wiedziała od razu o kogo chodzi. No to opisałam.
A że się troszkę napracowałam, to stwierdziłam, że wstawię te moje wypocinki i dla Was. Mam nadzieję, że nikogo nie zanudzę.
Aha, nie wklejam całości, bo przecież nasze początki wszyscy już tutaj znacie:)

Życzę wszystkim czytelnikom wytrwałości (i tak troszeczkę okroiłam:)


W maju 2011 r. Postawiono Tomaszowi diagnozę MPD postać dyskinetyczn.
20 lipca 2011 przeprowadzono rezonans magnetyczny mózgu w IMiDz w Warszawie. Rezonans bez większych zmian, widoczne jedynie: powiększony 3 migdał i najprawdopodobniej nieukończona mielinizacja, mózg i móżdżek bez zmian ogniskowych.
W konsultacji psychologicznej z dnia 21.07.2011 r.: Rozwój psychoruchowy opóźniony, nieharmonijny. Rozwój w zakresie motoryki dużej na poziomie ok 19-20m.ż (wiek życia 41 m-cy). Rozwój motoryki małej na poziomie ok 20 m.ż. Rozwój mowy czynnej na poziomie ok 13 m.ż., mowa bierna na poziomie ok 24 m.ż. Strefa kontaktów społecznych na poziomie ok 18 m.ż. Iloraz rozwoju wg skali Brunet-Lezine ok. 46.
Badania słuchu: Otoemisja, ABR – prawidłowe.

W chwili obecnej:

  • Motoryka duża:
Chodzi samodzielnie, płynnie, na lekko poszerzonej podstawie. Wchodzi po schodach samodzielnie z prawej, bądź lewej nogi – nie naprzemiennie, jeszcze chwiejnie. Podtrzymywany za rękę wchodzi po schodach naprzemiennie. Koślawość kostek, kolan i asymetria ramion.
  • Motoryka mała: Zarówno lewa jak i prawa ręka opanowane mają chwyty grabiący, chwyt nożycowy, a od niedawna chwyt pęsetkowy. Lateralizacja jeszcze nie ustalona. Ale w chwili obecnej daje się zauważyć przewagę ręki prawej. Potrafi prawidłowo wziąć kredkę do ręki.
  • Rozwój intelektualny:
Porozumiewamy się MAKATONEM.
Tomek sygnalizuje głód i pragnienie, jesteśmy w trakcie treningu czystości – czuje i rozumie co robi – niestety rzadko jeszcze sygnalizuje potrzebę.
Zna większość zwierząt domowych – zna ich głosy, część zwierząt egzotycznych np słoń i potrafi pokazać ich nazwy gestem.
Wie do czego służy książka, nóż, łyżka, telefon, samochód, piłka.
Rozróżnia przeciwieństwa: duży, mały, góra, dół, segreguje 2 kolory. Nadal nad tym pracujemy.
Na pytanie „czym myjemy zęby”, potrafi wskazać szczoteczkę do zębów bądź pastę wybierając ją z pośród 3 obrazków. To samo z nożyczkami, długopisem, gąbką do mycia, łyżką, telewizorem, rowerem, zegarkiem, okularami itp.
Ma dosyć duży zasób słów, część z nich potrafi pokazać makatonem.
  • Rozwój mowy czynnej: Papa, mama, bach, mmmmmmm – jako muu, kląskanie – tak chodzi konik, siii – że robi siusiu. Kiedyś pojawiało się jako głużenie: ja, da, du, ah.
  • Wprowadzone terapie i ich częstotliwość.
Rehabilitacja ruchowa metodą Vojty – 1x w tygodniu;
Terapia pedagogiczna – 2x w tygodniu, od lipca 2012 3x w tygodniu;
Terapia logopedyczna – 3x w tygodniu;
Terapia psychologiczna – 1x w tygodniu, od lipca będzie 1x w miesiącu;
Terapia SI – 1x w tygodniu;
Stymulacja Polisensoryczna – 1x w tygodniu;
Tetapia taktylna – 1x w tygodniu.
Terapia odruchów twarzy – 1x w tygodniu od lipca;
Do tego:
„Wyrazy dźwiękonaśladowcze”, „Samogłoski i wykrzyknienia”,
Metoda Johansena 6x w tygodniu po 10 min,
Metoda Dobrego Startu,
Makaton,
Piktogramy,
Bity obrazkowe,
„Rymowana gimnastyka dla smyka” i „Rymowane zabawianki, masażyki i kołysanki” - słuchanie muzyki, wykonywanie poleceń wg słów piosenek – Tomek uwielbia muzykę.
Jest jeszcze czytanie literek, głównie samogłosek najlepiej mu wychodzi A, O, U, ale potrafi przeczytać na głos również spółgłoski: B, Ś, S. Niestety nie zawsze trafi dźwiękiem w odpowiednią literkę.


  • Turnusy rehabilitacyjne i ich częstotliwość w latach 2011-2012;
styczeń 2011 – turnus rehabilitacyjny w Centrum Zdrowia Dziecka,
marzec 2011 – turnus rehabilitacyjny w ośrodku Stecrom w Stobnie,
kwiecień 2011 – turnus delfinoterapii w Alanyi w Turcji z Fundacją Dobra Wioska,
maj 2011 – turnus rehabilitacyjny w Centrum Zdrowia Dziecka,
czerwiec2011 - turnus rehabilitacyjny w ośrodku Stecrom w Stobnie,
październik 2011 - turnus delfinoterapii w Alanyi w Turcji z Fundacją Dobra Wioska,
21 listopad – 20 grudzień 2011 - turnus rehabilitacyjny w ośrodku Stecrom w Stobnie,
styczeń 2012 – turnus rehabilitacyjny w ośrodku Zabajka2 w Złotowie,
luty 2012 - turnus rehabilitacyjny w ośrodku Zabajka w Stawnicy,
marzec 2012 - turnus rehabilitacyjny w ośrodku Zabajka2.
W międzyczasie rehabilitacja w miejscu zamieszkania.
  • Inne:
Od marca 2011 r. Wprowadziliśmy naukę gryzienia i żucia oraz picia. Wcześniej ze względu na refluks żołądkowo-przełykowy, krztuszenie się i dławienie dostawał tylko półpłynne pokarmy. W chwili obecnej pije wodę (czego wcześniej nie był w stanie zrobić bez zakrztuszenia) z kubeczka, z niekapka, przez słomkę. Nie jest jeszcze w stanie dobrze przytrzymać kubka, żeby się napić, ale podejmuje już takie próby. Odgryza kawałki bardzo ładnie, niestety gryzienie i żucie na dosyć niskim poziomie – przemieszcza sobie kawałki językiem wgłąb jamy ustnej i połyka, jest w stanie połknąć praktycznie każdą wielkość kęsa na raz, chociaż ostatnio nastąpiła poprawa. Od kilku tygodni dostaje leki homeopatyczne i nauczył się rozgryzać granulki co zaowocowało również poprawą gryzienia.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz